Problem och lösningar

Här kommer vi samla vanliga frågor som kommer in vid serviceanmälningar från våra hyresgäster. Denna kommer uppdateras kontinuerligt då vi märker att någon fråga/fel återkommer som ni som hyresgäst enkelt kan göra något åt själv. Hittar du inte ditt svar här så ska du göra en serviceanmälan. Om du sitter vid en dator eller en platta med tangentbord så tryck på Ctrl+F så kommer en sökruta upp. Då kan du enkelt söka bland nedan text för att snabbare hitta just ditt problem.

Ta även hjälp av filmerna som visar hur man gör enklare saker i hemmet. De finns här.

Allmänt

Fel/problem:

Lösning:

1. Mitt eluttag fungerar inte.

1. Kontrollera säkringarna. Om säkringarna är hela, testa om utrustningen fungerar i ett annat uttag. Om utrustningen fungerar i annat eluttag men säkringen är hel, gör en serviceanmälan här.

2. Min lampa lyser inte.

2. Har du provat att byta lampa? Är det bara en lampa eller är det flera som inte fungerar, kontrollera så att säkringarna är hela.

3. Jag får inte TV:n att fungera.

3. Lyser lampan på boxarna grönt? Har du valt rätt ingång på TV:n, ex HDMI1, HDMI2, Scart etc. Kontrollera detta och fungerar det fortfarande inte så ring Telia på 90 200.

4. Min brandvarnare piper.

4. Brandvarnaren piper när batteriet börjar ta slut. Byt batteri. Vill du ha hjälp får du höra av dig till kundtjänst, men då gör vi det mot en avgift.

5. Min persienn är trasig.

5. Om du är inflyttad efter 2014 ansvarar du själv för persiennerna i lägenheten. Vi kan laga dem men då fakturerar vi dig som hyresgäst för kostnaderna som uppstår. Är du inflyttad innan 2014 så gör en serviceanmälan här.

6. Jag har låst mig ute.

6. Om det skett vardagar mellan 9-15 så ring kundtjänst, 0687-164 50. Om det är helg eller kväll så ring jouren på 063-10 77 81 för upplåsning. Du kommer uppmanas visa legitimation när fastighetsskötaren kommer och vi kommer att fakturera vid tidpunkten gällande taxa. Har du inte legitimation med dig kan du uppvisa inlogg via e-legitimation. Vi släpper endast in personen som står på hyreskontraktet.

7. Jag har fått vägglöss/myror/kackerlackor eller annan ohyra.

7. Ring Anticimex så fort som möjligt, 063-18 31 83. Du som hyresgäst är ansvarig för att vårda din lägenhet, så om du inte anmäler detta så fort du märker det kan du bli skadeståndsskyldig.

8. Det kommer in getingar genom balkongdörren.

8. Kontrollera utomhus om du ser något bo. Detta kommer nämligen Anticimex fråga dig när du ringer till dem på 063-18 31 83.

 

Köket

Fel/problem:

Lösning:

1. Dörren till min frys går inte igen.

1. Är det mycket is i frysen? Då är det dags att frosta av frysen. Har alla lådor skjutits in ordentligt? Annars gör det.

2. Det är inte tillräckligt kallt i min kyl/frys.

2. Är frysen avfrostad? Är dörren stängd ordentligt? Prova att ställa reglaget lite kallare.

3. Köksfläkten suger dåligt.

3. Är filtret rengjort? Om det samlas mycket fett i filtret så drar fläkten sämre. I många av husen är det centralfläkt som drar bättre på för- och eftermiddag.

4. Min ugn blir inte varm.

4. Kontrollera så säkringarna är hela. Kontrollera också så att ingen barnspärr är på.

5. Min spisplatta blir inte varm.

5. Kontrollera så säkringarna är hela. Kontrollera också så att ingen barnspärr är på.

6. Det läcker vatten under diskhon.

6. Ställ något under som samlar upp vattnet, ring sedan serviceanmälan på 0687-164 50. Är det på kväll och helg ring jouren på 063-10 77 81.

7. Vattnet rinner inte ner i avloppet.

7. Prova att rensa vattenlåset.

 

Badrum/Tvättstuga

Fel/problem:

Lösning:

1. Toaletten spolar inte när jag trycker på knappen/drar i spaken.

1. Finns det vatten i kranen i handfatet? Finns det vatten där så gör en serviceanmälan här, finns det inte vatten så avvakta tills det kommer tillbaka. Information kan också finnas under Driftinformation.

2. Mitt duschmunstycke sprutar åt alla håll.

2. Har du provat att rengöra munstycket? Ofta är det kalk som samlats i de små hålen där vattnet ska komma igenom. Prova att stoppa munstycket i en skål med ättika, det brukar lösa upp kalket. Om inte det fungerar, gör en serviceanmälan här.

 

3. Det luktar avlopp i mitt badrum.

3. Spola vatten i alla avlopp en stund så brukar det försvinna. Din ventilation/fläkt är den rengjord.

4. Det läcker vatten under handfatet.

4. Ställ något under som samlar upp vattnet, ring sedan serviceanmälan på 0687-164 50. Är det på kväll och helg ring jouren på 063-10 77 81.

5. Vattnet rinner inte ner i avloppet.

5. Prova att rensa vattenlåset.

6. Jag får inte upp luckan på tvättmaskinen.

6. Är det vatten i tvättmaskinen? Det brukar ta 1-2 minuter innan luckan kan öppnas efter avslutat program. Har du kontrollerat om det fastnat något i pumpen? Pumpen återfinns längst ner på tvättmaskinen, ta lös luckan och bakom den finns ett skruvliknande runt vred. Skruva ur vredet och kontrollera så det inte ligger skräp i den, det kan ofta samlas mynt och liknande här om man glömt att tömma fickorna. 

 

Utomhus

1. Min parkeringsstolpe fungerar inte.

1. Kontrollera att säkringen är hel och att jordfelsbrytaren inte löst ut på stolpen. Säkringen löser ut om du har för stark kupévärmare i bilen. På de nya klimatsmarta stolparna ska du ställa in tiden när du ska åka, är klockan rätt ställd?

2. Det är inte skottat utanför min dörr.

2. Vi är troligen på väg, men det tar lite tid när det är mycket snö.

3. Det är inte sandat utanför min dörr.

3. Vi är troligen på väg, men det tar lite tid då det är många platser att sanda.

 

 

Telefon
0687-164 50 

E-postadress
bergfast@berg.se

 

Besöksadress 
Skede 910, Hackås

Postadress 
Bergfast Bostäder och lokaler
Skede 910
845 94 Hackås